17 augustus Update

maandag, augustus 17, 2015

Hi! Hebben jullie een leuke vakantie (gehad)? Voor mij zit hij er helaas al bijna op... Morgen is mijn eerste schooldag, gelukkig was ik vandaag nog vrij. Vakantie betekende ook helaas vakantie van mijn blog. Ik heb de eerste weken nog vooruitgewerkt. Het plan was dat ik twee weken thuis zou zijn, die werden vier dagen, oeps... Dat betekend niet dat ik niet heb genoten! Ik heb een fantastische vakantie gehad, en enorm veel dingen gezien en gedaan. Alleen het bloggen heb ik gemist, ookal was het nog zo leuk. Dus, bij deze ben ik weer helemaal terug. Zonder goede voornemens of wat dan ook, want ik ken mezelf helaas :).

In dit artikel wilde ik eigenlijk vertellen hoe het gaat met mij, hoe mijn vakantie was en me verontschuldigen dat ik zo lang niks van me heb laten horen. Dat laatste heb ik volgens mij wel gedaan, dus ga ik nu beginnen met de andere twee. Goed, de vakantie. We gaan terug naar 26 juni, de laatste schooldag. Die zaterdag ben ik naar vriendin Bobbie geweest in Hilversum, dat was natuurlijk erg gezellig.

De week erop ben ik op kamp geweest. Vele van jullie weten inmiddels wel dat ik op waterscouting zit (volgens dronken jongens de zeilscouting, heb daar erg hard om gelachen), dus met mijn eigen groep en een andere gingen we op kamp met het wachtschip van de andere groep. Ik vind het altijd moeilijk om aan anderen uit te leggen hoe dat nou is, zo'n kamp. Het komt erop neer één week lang vol gekkigheid, weinig slaap, enorm veel lachen, de gekste dingen doen en natuurlijk zeilen. Ik heb een mooi gesprek gehad met iemand over uitleggen aan anderen waarom het op kamp níet raar is om 's middags over straat te lopen met een opblaaskrokodil, of oud en nieuw vieren midden in de zomer met Jip en Janneke champagne of als laatste avond in galakleren courmetten alsof het kerst is, compleet met kerstboom met wasknijpers als ballen, kerstmutsen en zelfs de kerstman. Want ja, dat is hoe het gaat. En nee, dat vind ik niet raar. Misschien ben ik zelf ook wel raar dat ik het niet raar vind. Maar even ter informatie, het thema was feestdagen, dus elke dag was een andere feestdag. Dus daarom vierden wij midden in de zomer sinterklaas, kerst, pasen en carnaval. Natuurlijk moest er ook gezeild worden, dus dat hebben we ook genoeg gedaan hoor ;). We gingen van meer naar meer in Friesland, dus ik heb geweldig kunnen zeilen. Op 10 juli kwamen we terug in Sneek.

Daarna was het de bedoeling, lees: de bedoeling, dat ik twee weken thuis zou zijn. Zoals ik al zei, die twee weken werden vier dagen. Dat kwam omdat ik weer veel heb gezeild met de boot van de beste vriend van mijn vader en zijn kleindochter, Joyce. Wij zijn ook al ons hele leven bevriend, dus hoe leuk is het dan om samen op de boot van haar opa te klooien zeilen. Daarna heb ik nog een paar dagen met hem alleen gezeild, en zijn we naar Urk en Flevoland geweest.

Na het zeilen op de platbodem was het tijd om terug te gaan naar scoutingboten, want na precies één dag thuis zijn, ging ik naar de zeilschool van scouting Nederland. En dat is lang niet zo suf een school-achtig als het klinkt. Als ik eerlijk ben was dit zelfs de leukste vakantie. Dat kwam vooral door de geweldige groep en mijn boot. Ik had nooit verwacht dat ik ook maar in deze boot terecht kwam. Ik zal het kort uitleggen. Met zeilen kun je diploma's halen. Die worden beoordeeld in CWO of KB. Je hebt CWO 1, 2, 3, 4 en 4+. Voor de vergelijking: CWO 1 is de basis van het zeilen, CWO4+ is wat je op tv ziet bij wedstrijden. Voor 4 en hoger moet je 16 zijn, dus het hoogste wat wij kunnen halen is 3. Nou heb ik die al twee jaar, maar toch wilde ik meer leren dan ik kan bij mijn eigen groep, op een hoger niveau. Waarom ik zo blij was met mijn boot: Ik was ingedeeld bij 3+. En ja, daar is geen diploma voor. Maar ik ben dus nog te jong voor 4, maar heb de meeste dingen wel op het dat niveau gedaan, en dat was heel erg vet. Ik hoop dat je het nog een beetje volgt, maar het komt erop neer dat ik op heel hoog niveau een week lang heel veel en steeds beter heb gezeild, op een niveau wat ik nooit had verwacht. Natuurlijk was bij dit kamp ook weer de gezelligheid, en gekke kamp-dingen, want wat verwacht je met 30 scouts en misschien wel nog gekkere instructeurs?! Patat eten van de tafel op zeilen, zeilen stilliggen met vijf boten aan elkaar vast, slagroomgevecht, bonte avond act als koe en elke avond feest aan de bar.
Ik kan niet in woorden beschrijven hoe de sfeer en gezelligheid was, daarvoor moest je erbij zijn. Ik kan wel zeggen dat ik een fantastische week heb gehad, en dit typ met een big smile.

Toen ik terugreed met de camper vertelde mijn moeder en haar vriend dat we de volgende dag naar Luxemburg zouden gaan. Eh, oké! Dus zo reden wij op 1 augustus naar Luxemburg toe, zonder plan of idee. Eerst hebben we twee nachten op een camping gestaan die we allemaal helemaal niks vonden. Wel hebben we daar mooi gewandeld naar het mooie dorpje 'La Rochette' en gezwommen in het zwembad. Twee dagen later zijn hebben we een andere camping gezocht, en daar heengereden, in het Mullerthal (Klein-Zwitserland). Hij lag vlakbij de Schiessentümpel, bekende watervallen. Natuurlijk zijn we daar een paar keer heen geweest, maar we hebben ook heel mooi gewandeld, omdat het een echt wandelgebied is met veel routes. In de week dat we op de camping stonden was dat een beetje het ritme, met veel lopen, BBQ'en, jou de boule spelen en bevriend raken met een meisje, Chantal. Tussendoor zijn we nog naar Vianden geweest, een heel mooie stad, beetje Barcelona qua huizen en toerisme. Er was een kabelbaan omhoog en naar het kasteel, vanuit daar had je heel gaaf uitzicht over de hele stad. We hebben ook nog gekaakt over de rivier de Sûre, en geëindigd in een schattig marktje ergens in Duitsland. Op een dag met slecht weer zijn we naar Luxemburg-stad geweest. Ik was er al eerder geweest, met school. Maar dit was toch anders, omdat ik een hele tijd lekker in mijn eentje heb geshopt (Uitgebruid de Sephora). Luxemburg zelf is een leuke stad, maar de meeste winkels zijn erg duur. Gelukkig zijn er ook winkels als de Tally Weijl en een H&M, maar daar houdt het bijna mee op. Maar het is soms ook wel grappig om gewoon een heel luxe winkel binnen te stappen, toch? Wel awkward als er bewakers zijn die je aankijken met zo'n blik van "wat doe jij hier?" Toch heb ik dingen gekocht waar ik erg blij mee ben!
Daarnaast hebben we nog meer gelopen, gehangen, gelezen, gezond en stadjes bezocht. Ik ben ook nog samen met Chantal door de beek naar de watervallen gelopen, en daaronder gestaan, geweldig en heel erg koud. Helaas gingen we de dag erna weg van deze camping naar een andere. Dat deden we via Vianden, omdat het zo warm zou worden dat we daar naar het zwemband wilde. Het was een erg tof bad, met twee buitenbaden, één voor baantjes, een een voor plezier. Je keek uit over de bergen en het kasteel. We zijn daar bijna de hele dag gebleven, en toen doorgereden naar een camping in het noorden van Luxemburg. Die stond ook aan een rivier, met een eigen steiger, maar was lang niet zo leuk. Die avond hebben we de eerste regen meegemaakt na 13 dagen alleen maar zon, zon en zon. De volgende dag zijn we naar Nederland gereden, met het plan om daar nog op een camping te staan. Dat plan werd gewijzigd, toen we in de file stonden bij Maastricht, en opnieuw verliefd werden op die stad. Dus hebben we de camper geparkeerd, en zijn naar de stad gefietst. Ik ben weer lekker mijn gang gegaan, en heb goed geshopt bij de Bershka en The Body Shop. Daarna hebben we op een terras wat gegeten, en zijn we maar naar een camping vlakbij Maastricht gegaan. De volgende dag zijn we opnieuw naar Maastricht gereden, en zijn we weer de stad in gefietst. Deze keer ieder zijn eigen ding. Of course, shoppen. Er was markt op zaterdag, dus daar heb ik gekeken, en ik ben in heel veel kleine boutiques geweest aan de Weyker. 'S middags zijn we teruggereden naar het Noorden, naar huis. Dat was eergisteren. Gisteren en vandaag heb ik niet zo veel gedaan. Schoolboeken gekaft, tv gekeken en youtube bij gekeken. Zoals ik al zei, morgen weer naar school. Ik ben benieuwd, en heb er stiekem wel een klein beetje zin in. Aan het begin van de vakantie heb ik mijn eerste 'Back 2 school' video gemaakt in de vorm van een schoolspullen shoplog. Ik wilde meer video's maken, maar bovenstaande 1500 woorden verklaren waarom dat er niet van is gekomen. Ik zit eraan te denken om alsnog die video's die ik in mijn hoofd had te maken. Vinden jullie dat dan alsnog leuk, ondanks Noord-Nederland al naar school moet? Let me know.

Ik hoop dat ik jullie niet al te erg heb verveeld met deze lap tekst, want volgens mij zijn zes weken moeilijk nog kleiner samen te vatten. Dit was slechts in een notendop samengevat wat ik allemaal heb gedaan in die weken, natuurlijk was het lang niet alles, maar wel de dingen die me het meest zijn bijgebleven.
Nu zijn jullie weer helemaal bij, en kan, wat mij betreft, het nieuwe jaar helemaal beginnen. Ik vraag me wel af wat jullie in je vakantie hebben gedaan, dus laat het me weten!
Ik ga het artikel afronden, want het is inmiddels bijna 23.30, en morgen gaat de wekker helaas weer vroeg...