Hardlooptips

maandag, juli 06, 2015


Hi! Ik besefte me net dat ik al meer dan een jaar hardloop, en er werkelijk nog nooit een artikel over geschreven. Ookal liep ik in januari de halve marathon van Egmond, ook dat heb ik nooit gedeeld op mijn blog. Tijd om daar verandering in te brengen! Ik wil jullie vandaag een paar tips meegeven voor het hardlopen. Dit zijn dingen die ik persoonlijk erg fijn vind, dus leek het me leuk ze met jullie te delen. Dit zijn geen tips om echt te beginnen met hardlopen, maar meer motivatietips en tips tijdens het lopen.


1. Kleding 
Jaaa, mijn grootste motivatie. Hoe verwend, maar leuke kleding motiveert mij het meest om te gaan lopen. Als ik denk aan mijn (nieuwe), leuke kleren, krijg ik gelijk meer zin om me ertoe te zetten. Ik heb aparte kleren voor 's winters en 's zomers. Het is belangrijk om goede spullen te hebben, vooral schoenen. Mensen doen meestal wel alsof hardlopen een heel goedkope sport is, maar onderschat de kleding niet. Goed gereedschap is immers het halve werk. Hieronder zie je mijn kleding van dit moment. Het broekje heb ik ook nog in het zwart, maar die zat even in de was. Het shirt is van Leontien, het broekje van Crivit en de sport BH van de Hunkemöller. 


2. Spotify running
Dit heb ik pas ontdekt, tijdens één van mij laatste lopen. Het blijkt dus dat je sinds kort in Spotify bladeren ook een speciale 'running' tab hebt, daarin staan meerdere afspeellijsten samengesteld door gebruikers of door Spotify zelf. Bij de lijsten van spotify zelf gaat de beat op het aantal stappen dat jij per minuut loopt. Je kunt instellen dat hij dat automatisch meet, of zelf instellen hoeveel stappen per minuut je loopt (bij mij 165). Je loopt dan op de beat, en zo houd je heel makkelijk één tempo een langere tijd vol. En serieus, dit werkt echt fantastisch! Sinds ik dit heb ontdekt loop ik veel ontspannener, en ben ik minder snel moe doordat ik geen eenduidig tempo heb. 






































5. Rekken en strekken
Dit is niet zo zeer een motivatietip, maar ik kon het niet laten om te delen. Rekken en strekken is namelijk het belangrijkst om blessures te voorkomen. Bij korte afstanden rek je het beste van tevoren en achteraf (warming up en cooling down), en bij duurlopen kun je het beste na 20 minuten stoppen om even te rekken. Ik heb hieronder een paar plaatjes van oefeningen geplaatst, zodat ik niet in een onduidelijk verhaal de beste oefeningen ga uitleggen. 






































6. Loopmaatje
Een heel goede motivatie tip is om samen met iemand te lopen, een loopmaatje. Samen heb je 2x zo veel motivatie en doorzettingsvermogen, en er is dus altijd wel iemand die jou er door heen sleept. Als je zelf totaal geen zin hebt om te gaan lopen, is het fijn als er iemand is die zegt: "Kom op, nu gaan we!" Bij mij is dat mijn moeders vriend, door hem durfde ik überhaupt uit mijn comfortzone van 2,5K te komen. En door hem liep ik een halve marathon. Zo zie je wat het allemaal doet!


7. Loop 's ochtends
Waarschijnlijk had niemand ooit durven dromen dat deze tip door mij gegeven werd, ik ben namelijk alles behalve een ochtendmens. Hardlopen is samen met koffie drinken het enige wat ik echt fijn vind om te doen in de ochtend. Dat komt omdat ik als ik opsta, eerst nog een halve zombie ben, waardoor ik geen tijd krijg om na te denken wáárom ik eigenlijk al om 6.30 zou gaan hardlopen, als het ook s' avonds kan. Voordat ik me daarvan bewust ben heb ik namelijk mijn kleren al bijna aan. Natuurlijk gaat het nooit helemaal zo perfect als ik hierboven heb beschreven, maar 9 van de 10 keer werkt het wel. Het is ook een voordeel dat het nog niet zo heel erg warm is. Op dagen als vandaag moet ik er niet aan denken om maar iets te doen waar ik nog meer van ga zweten, maar als je vroeg sport, is het precies goed. 

8.  Runtastic 
Dit is een app die vele van jullie wel zullen herkennen, hij is namelijk ook erg fijn. In deze app kun je bijhouden hoeveel kilometer je hebt gelopen, hoeveel calorieën je verbrandt hebt en wat je gemiddelde tempo was. Hij maakt ook trainingsschema's voor je, als je traint voor een bepaald doel. Daarnaast vind ik deze app heel motiverend, hij zegt namelijk dat je goed bezig bent of iets dergelijks (of juist als je te weinig loopt). 






































Dit waren een paar van mijn beste tips op het gebied van hardlopen, met name de motivatie. Ik hoop natuurlijk dat jullie er wellicht iets aan hebben gehad. Ik vraag me ook af of jullie zelf hardlopen, en zo ja, wat jouw tips zijn. Laat het me weten!

Liefs,
Jorine


















You Might Also Like

0 reacties

Je hoeft niet te bewijzen dat je een robot bent, dus laat gerust een reactie achter! <3