Wintersport Pejo ❄︎

maandag, maart 02, 2015

Hi you!

Loooong time no talk... Hebben jullie een leuke vakantie gehad? Ik iniedergeval wel! Ik vertelde het al even in mijn vorige artikel, maar nu is het toch echt zo: Ik ben op wintersport geweest! (En heelhuids teruggekomen) :). Het was simpel gezegd, één van mijn leukste vakanties ooit. Ik heb een hele hoop foto's en filmpjes gemaakt. Alle foto's komen vandaag in een artikel, en de soort van sfeervideo komt hopelijk ergens deze week online. Stay tuned!

Zaterdag
Op zaterdag kwamen we -na een busreis van 16 uur- eindelijk aan in Pejo, Italië. Ik was nog nooit eerder op wintersport geweest, dus vrijwel alles was nieuw. Zo ook de hoeveelheid sneeuw, wand man wat lag daar een dik pak zeg. Ik verken eerst het dorpje, drink wat bij de bar en rust lekker uit in mijn hotelkamer. In de middag ga ik samen met Gert terug naar het dorpje om mijn skispullen te huren en uiteindelijk belanden we bij de bar. De mensen daar zijn zo lief! Van Maria, de vrouw daar, krijgen we een bordje ham met broodjes. Die waren heerlijk. Dan lopen we terug naar het hotel om te gaan eten. Na het eten ging ik gelijk slapen. Ik was nog steeds moe van de busreis en van een aantal weken té hard werken voor school. Natuurlijk ga ik eerst even lezen, maar daarna val ik als een blok in slaap.

Ons hotel

Uitzicht vanaf mijn balkon :)
Eerste 'uitzicht' vanuit het dorpje. Het sneeuwde!

Lief!

Het mini winkelstraatje. Vooral veel winkels met skispullen, haha

Zoveel sneeuw in één dag

Het dorpje, met het barretje rechts en de ski verhuur links
Altijd een salade buffet voor het eten

Voorgerecht: Lasagna, Mmmm

Sorry, geen foto van het hoofdgerecht. Maar dit was het toetje!

Zondag
Ik maakte zondag geen foto's. Dat kwam omdat ik het de hele dag superdruk had! Dit was mijn allereerste echte dag op ski's. Ik mocht mee met een groepje, die mij het een beetje gingen leren. Ik moet zeggen, het ging echt heel goed gelijk! Ik heb de hele dag geoefend, en uiteindelijk maar twee keer gevallen (als je omduwen meerekent haha). S' middags at ik pizza, geloof me, die was echt goddelijk. Na het skien blijf ik nog bij de bar met de groep, en daarna gaan we samen terug voor het eten. Wat we aten, weet ik niet meer. Ik weet wel dat ik weer vrij vroeg in bed lag. De moeheid ging nog niet helemaal weg.

Maandag
Een dag met heel veel blauwe luchten! Ik ski weer de hele dag volop. Het gaat steeds beter en beter, gelukkig. Ik pauzeer halverwege de piste in een heel leuk tentje. Volgens Gert hadden ze daar de lekkerste chocolademelk ooit, en dat is echt waar! Man, ik krijg weer trek als ik er aan denk. Er liep daar een hele lieve kat rond, die de hele tijd bij mij op schoot heeft gelegen. We besluiten niet meer te skien, omdat dit zo'n luie dag was. Zo'n gevoel: Oh, wat is het leven toch slecht, terwijl je in je t-shirt chocolademelk drinkt met een kat op schoot, in Italië, met een geweldig uitzicht. Om 13.00 gaan we met de lift naar boven om te lunchen. Spontaan besluiten we naar de 3000 te gaan, de hoogste piste in Pejo. Het weer was helder, dus perfect om foto's te maken. WOW, wat is het daar mooi!! Daarna lunchen we een verdieping lager, op 2000 meter. We namen een heerlijk kaas en vlees plankje met wederom een prachtig uitzicht. We zitten nog wat beneden, genieten, en daarna ga ik terug naar mijn kamer. Ik krijg het voor elkaar om bijna 1/3 van mijn wiskunde sommen te maken. Dus kom ik heel voldaan aan het diner. Na het eten spelen we nog het Keesspel/Vlielands knikkeren, en om half elf ga ik slapen.

My friend <3 td="">

Uitzichtfoto's vanaf 3000 meter: Ik heb ook ingezoomd, tot ons hotel. Tot ongeloof van de rest.

De Pejo3000, de lift naar de piste

Dorpje van bovenaf
Onze lunch
Lunchen met uitzicht op de kinder piste
Hè, wat jammer. Alweer taart als toetje ;)

Dinsdag

Van dinsdag heb ik geen foto's. Ik heb ook niet heel veel speciaals gedaan. Wel ben ik met een groepje van 2500m tot 2000m geskied. Dat is ongeveer even makkelijk als de andere piste, maar wat afwisseling doet goed.

Woensdag
Gelukkig heb ik wel nog wat van woensdag, want dat was een hele bijzondere dag. Van een ander hotel was ik namelijk gevraagd om mee te gaan naar een wandeling in de bergen. Op sneeuwschoenen. Dit klonk wel als iets voor mij, en daarom was ik woensdag ineens Bigfoot 2.0. We waren in een groepje van 4, en hadden een hele grappige Italiaanse gids. (Die uiteindelijk verdwaalde, maar dat doet er nu even niet aan toe) We begonnen om 10.00, en zijn via een prachtige weg, veel bergen, uitzichten en een ijswaterval (!) weer naar beneden gelopen. Mijn benen hadden geen gevoel meer over, dus besloot ik een dagje niet te skien. Eenmaal terug hebben we pizza geluncht, en daarna ben ik gelijk gaan slapen tot het avondeten. Na het eten ben ik opnieuw gelijk in slaap gevallen. Je zou het niet denken, maar dit heeft me echt helemaal gesloopt!

Onze verdwaalde gids, links.
 IJswaterval:

Toetje: Tiramisu! (Volgens mijn moeder was mijne met kerst lekkerder)

Donderdag
Ik heb geen foto's van deze dag gemaakt. Ik had gewoon lekker geskied, lekker gegeten, en was s' middags samen met mijn moeder gezellig naar de sauna tegenover het hotel geweest. Heerlijk... Even lekker ontspannen, nergens aan denken en de spierpijn van woensdag verzorgen. Ik weet nog wel dat het eten s' avonds heel erg lekker was, maar weet niet precies meer wat.

Vrijdag
Dit was een hele leuke dag! Het starten ging héél moeizaam. Skien lukte maar niet, en als iets niet lukt, kan ik het niet hebben en word ik boos. Gelukkig was daag lieve Ewout met als oplossing dat ik de hele dag met hem mee mocht skien. En hoe! Ik heb mijn angst overwonnen voor de 2000m naar beneden, daar zitten een paar hele stijle stukken in. Ik weet niet wat hij me allemaal geleerd heeft, maar het is heel erg veel, en het werkte heel erg goed! S' middags trakteer ik hem op chocolademelk en taart, en we skien door tot ongeveer 4 uur. Ik blijf nog even bij de groep, maar trek me dan toch weer even terug naar mijn kamer. In het hotel lopen alle serveersters in klederdracht, wat het wel grappig maakt. We eten ook typische streekgerechten. Verrassend, ik vond het niet echt lekker. Gelukkig het toetje wel, dat was namelijk appelstrudel.

Ik neem nog een douche

Happy smile!

Zaterdag
Dit was veruit de allerleukste dag! Nu ik het schrijf, krijg ik weer een ontzettend enthousiast gevoel in mijn buik, omdat ik hier zo blij van word. Waar moet ik beginnen? Ik heb weer de hele dag met Ewout geskied. Hij heeft me leren carven, het toverwoord voor skien. S' ochtends zijn we van 3000m helemaal naar beneden geskied, ik heb mijn angst overwonnen, en had het ook nooit gedacht van mezelf! Gelukkig ging het goed, en ben ik helemaal niet gevallen (!). Halverwege drinken we nog wat, om het te vieren. Ik heb ook gelijk mijn snelheid-record verbroken, met 74,8 km/u. Daarna zijn we nog twee keer van de 3000m naar beneden geweest. Vooral de laatste keer ging onvoorstelbaar goed! Ik ben zeker weten harder dan 80 km/u geweest, alleen.... Mijn ski-app deed het niet. Hoe kon dat nou?! Gelukkig kon iedereen er wel om lachen. Om de week af te sluiten gaan we met z'n allen wat drinken. We trakteren Ewout nog een keer op taart, en gaan daarna terug naar het hotel om te douchen. Met 18 mensen één douche delen... Correctie, gehandicapte wc met douche. Het hotel was zo lief om die voor ons te reserveren, omdat we s' ochtends de sleutels al hadden ingeleverd.
Daarna gingen we met de halve groep naar de pizzeria, om in stijl af te sluiten. We namen nog een ijsje toe, en liepen daarna terug naar het hotel. Toen was het alleen nog maar wachten op de bus, instappen en terugrijden naar Nederland!
My god, wat mis ik dit ontbijt

Zie je me gaan?

Hier kom je uit van de piste

Oops, I did it again...

Ik wil dit niet missen... :(

En mijn eigen kamer ook niet!

En tja, dan is je vakantie al weer afgelopen... Niet normaal hoe snel een week voorbij gaat. Ik heb gelukkig heel veel leuks en moois om op terug te kijken :). Ik had zelf ook nooit gedacht dat ik het skien zó leuk zou vinden!

Ik schrijf dit nu vanaf mijn bank in Nederland, met spontane heimwee. Vandaag moest ik voor het eerst weer naar school, dat is toch even heel wat anders. Ik heb gelukkig iets om naar uit te kijken voor volgend jaar!

Wat heb jij in de vakantie gedaan? En ben je wel eens op wintersport geweest?