Luxemburg met School

woensdag, oktober 08, 2014

Afgelopen week is het weer akelig stil geweest op mijn blog. Dit was niet geheel zonder reden, ik zat namelijk in Luxemburg! Bij ons op school gaan namelijk elk jaar alle 3e klassen voor 4 dagen naar Luxemburg. In die dagen hebben we ontzettend veel gedaan! We zijn in vier verschillende steden geweest, waar we heerlijk konden shoppen, ik heb opnames van Flikken Maastricht gezien, de koning van Luxemburg gezien, in de mooiste plekjes van Europa geweest en weinig geslapen. Kijk verder voor een heleboel foto's!

Alle foto's zijn met mijn Iphone of alternatieve camera gemaakt, dus verwacht niet de aller beste foto's.

Dinsdag 30 september:

Om 6.00 vertrokken we vanuit school richting Luxemburg. (Veel te vroeg). Zoals verwacht was de busreis vooral keten en snoep. Onze eerste bestemming was Maastricht. Van tevoren kregen we al een blad met opdrachten voor daar, alleen heb ik er zelf niks mee gedaan en ook ook nog vergeten op de WC bij de KFC ;).
We maakte een korte stadswandeling en daarna mochten we zelf losgaan in de winkels in groepjes. Ik heb nooit geweten wat een leuke stad Maastricht was! Natuurlijk zie je wel eens wat in Flikken, maar dit is echt een aanrader! Zelf vind ik het vergelijkbaar met Den Haag maar dan zelfs nog een stukje ouder en daardoor een erg leuke sfeer (en accent).
Als kers op de taart zagen we ook nog opnames van Flikken Maastricht, waar ik natuurlijk helemaal gek van werd.

De Sint Servaas brug in Maastricht

De Hoge Brug in Maastricht (Wie herkend deze uit Flikken?)

Opnames van Flikken Maastricht!

Ingezoomd

Strike a pose :)

Hierna moesten we weer verzamelen bij de bus, en reden we door naar onze jeugdherberg, wat tegenwoordig een hostel heet. Hij stond in Luxemburg-stad, en we kwamen er tegen het avondeten aan. Eerst hadden we nog een heel avontuur in de bus die achteruit de berg af moest omdat hij verkeerd was gereden. Maar toen konden we eindelijk eten, voor zover het binnen te houden was. We hadden nog wat vrije tijd in het hostel, en mochten ook naar anderen op de kamer. Daarna moesten we slapen, niet dat het gebeurde.
Brug naast het hostel.

Woensdag 1 oktober:

Eerst ontbeten we in het hotel, daarna maakte we met de hele groep een wandeling door een prachtig gebied: Klein-Zwitserland. Ik vond het veel weg hebben van Frankrijk, en ik ben echt verlieft op dat land, dus het zegt wel wat :).

Na deze wandeling maakte we een korte tussenstop bij de restanten van een Romeinse villa, waar niet heel veel aan te zien was, maar daarna mochten we heerlijk shoppen in Luxemburg-Stad. Het is echt een aanrader om daar eens heen te gaan! Leuke winkels, o.a Sephora, veel leuke tentjes, gratis ijs!!, een erg leuke sfeer. En zagen we ook nog de koning van Luxemburg.

Koningshuis van Luxemburg

Sorry, dit moest even ;)

Ooooh yeeaaah

Een bonus: Dit is hoe onze kamer er na 1 dag uitzag, oeps...

Donderdag 2 oktober:

De ochtend zag er vrijwel hetzelfde uit als woensdag: Klaarmaken, ontbijten en weer een stuk lopen. We reden in de bus (die inmiddels meer ons 'thuis' was geworden dat het hostel) naar Duitsland, waar we een stuk gingen lopen in het vulkaangebied de Eiffel. Natuurlijk zat daar ook de aardrijkskundige school-kant aan, maar wat had je dan verwacht met een schoolreis.

Helaas waren er ook veel (steile) afdalingen, waardoor ik al gauw last kreeg van mijn heupen. Gelukkig heb ik doorgezet, want onze wandeling eindigde bij een hotel/restaurant. Van tevoren werd al gezegd dat je daar heerlijke taart kon eten, dus kon ik het weer niet laten. Ik koos niet voor een appeltaart zoals bijna iedereen. Maar ging voor een heerlijke flantaart. Soort van cheesecake/pudding taart. Erg lekker!

Hierna reden we met de bus door naar Trier, Duitsland. Het staat bekend om de oudheid en vooral het amfitheater. Dit was dus ook onze eerste stop. Het was erg leuk, want je kon ook de kelder in. Waar in de Romeinse tijd de leeuwen en gevangenen in vast zaten. Ook liet mijn docente de 'bloedputjes' zien aan de rand van het amfitheater, ieuwl.

Hierna reden we 1 kilometer verder, naar de binnenstad. Eerst kwamen we langs een prachtig paleis met park, en daarna werd nog iets over de kerken verteld en laten zien. En toen mochten we eindelijk los gaan in de winkels! Van tevoren werd al gezegd dat alles daar heel goedkoop is, maar wij zijn eigenlijk alleen naar de grotere, bekende winkels gegaan. Maar dan wel naar die we bij ons in de buurt niet hebben.
In Luxemburg-Stad zagen we iedereen al lopen met hele leuke tasjes, met daarin hele leuke kleren. Toen wij de eindelijk die winkel gevonden hadden, ging hij al over een paar minuten sluiten, dus baalde ik ontzettend.
En ik werd zo blij! Want in Trier hadden ze ook een filiaal, maar dan veel groter :). Dus stapte ik bijna een uur later, zeer goed geslaagd, met een Tally Weijl tasje over straat :).

Mijn grootste reden waarom ik van Duitsland houd. <3 .="" br="">

We hadden ook weer geld gekregen van school om zelf ergens te eten. Heel verrassend eindigde we bij de Mc Donalds met een Big Mac menu.
Gelijk na het eten moesten we weer in de bus terug naar het hostel.

Vrijdag 3 oktober

De dag van vertrek. Eerst maakte we ons weer klaar, en daarna moest alle rotzooi ook weer worden opgeruimd en ingepakt. Ongeveer een uur later zaten we aan het ontbijt, en vlak daarna weer in de bus op onze terugreis.
Gelukkig hadden we wel een paar leuke tussenstops. Onze eerste was in Duitsland, bij de bekende Grotten van Han. We reden met een wiebelige trein naar de Grotten toe, en verder liepen we zo'n 2 km door de grotten met een Belgische begeleider en uitleg. Ik was al eens eerder in een grot geweest, maar deze was vele malen groter. Ik vind het indrukwekkend om te zien hoe de natuur zoiets maakt. Onze begeleider vertelde dat zo'n 'pegel' 4 cm groeit in 100 jaar. Wauw!

Hierna gingen we weer terug naar onze beste vriend, de bus. We reden door de Ardennen richting Brussel, waar onze volgende stop was. Ook hier konden we shoppen. Ik heb niet veel gekocht, omdat wij telkens op zoek waren naar het gedeelte van de stad met de leuke winkels, maar konden het steeds niet vinden. We zijn wel in één straat geweest met misschien wel 10 chocolade en bonbon winkels. Natuurlijk kocht ik daar als souvenir heerlijke Belgische bonbons (die inmiddels al op zijn).
Ook hier moesten we weer zelf avondeten kopen. Wij wilden graag Belgische friet, logisch toch? Alleen we konden gewoon nergens een snackbar vinden! Ik heb er zelfs naar gevraagd in mijn mooiste Frans, maar nee.
Dus werd het uiteindelijk 'maar' een wafel. Die overigens meer vulde dan een Big Mac.

Om een lang verhaal kort te maken: Brussel is een leuke stad, alleen moet je er niet verdwalen en ook niks aan mensen vragen, want ze sturen je allemaal een andere kant op. En je moet ook niet gaan zoeken naar een snackbar, want die vind je niet. Of het lag allemaal aan mij, kan ook.

Manneken Pis (Die heel klein is in het echt)

Binnenplein van Brussel

Ja, daar moest ik even een foto van maken. ('T klopt ook nog)

En... de wafel! (die je niet eens ziet door alles wat erop ligt)

Toen vervolgde we onze reis terug naar Den Helder. Alleen een beetje jammer dat de bus 6 km van de eindbestemming af ermee op hield... Iets met de oliepijl o.i.d.
Er moest een andere bus komen om ons, en onze bagage de laatste paar kilometer te brengen. Dus zo kwam het dat ik pas om 00.00 doodmoe thuis was.

Ik heb het iniedergeval erg naar mijn zin gehad, en ik hoop jullie ook met het lezen van dit artikel! Ik zei het in het begin al, maar dit zijn gewoon niet de mooiste foto's, sorry.
Ik kan jullie wel blij maken met een ander erg leuk nieuws: Morgen komt er iets heel speciaals online... (Tromgeroffel). Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Wat was jouw leukste vakantie ooit?